handshake

JAK SPRÁVNĚ VYBRAT REALITNÍHO MAKLÉŘE

Na západě jsou realitní makléři vnímáni jako odborníci a prodávající směřují valnou většinu svých realitních transakcí přes ně, odhadem 90%.

U nás je to asi 50%. Důvod? Realitní makléři prostě u nás mají špatnou pověst, a to z několika důvodů.

První důvod je, že neexistuje legislativní omezení pro vstup do realitního oboru jako realitní makléř. Stačí pouze, pokud jste 18letý, bezúhonný, máte 1000 Kč na živnostenské oprávnění a jste „odborníkem v oboru“.

Druhý důvod je, že potřeba splnění odborných kritérií pro vstup do oboru je nulová. Stačí se podívat na nabídky úřadu práce a na každé stránce je nabízená pozice realitního makléře, zaškolení zdarma, firemní auto, plat až 75 000 Kč měsíčně atd. Neznalý člověk si představí, jak dobře by vypadal v takové pozici. Ten znalý člověk se spíše pousměje a vzpomene si na kamarády, kteří to zkoušeli, nevydělali si, museli dřít, častokrát nasekali chyby a pošpinili pověst realitních makléřů.

Třetí důvod je mýtus, že realitní makléři vydělávají spoustu peněz. Je pravda, že někteří ano, ale většina ne, tento mýtus už koluje nějakou dobu. I když je pravda, že jsem zaslechl i názory opačné: „Ty jsi realitní makléř? A jakou práci kromě toho děláš?“ nebo: ,,Není práce co?“

Kombinace těchto faktorů vytvořila černý, nebo alespoň šedý mrak okolo téhle profese a přitom neoprávněně. Dle mého a doufám, že nejsem sám, je činnost realitního makléře činností, ve které jako odborník pomůže prodávajícímu s prodejem jeho nemovitosti.

Většina majitelů, kteří chtějí prodat, mají v hlavě tyto otázky:

1. Zvládnu to vše sám?

Nevím jak začít, nechce se mně, mám obavy, jestli neudělám chybu.

2. Přenechám to odborníkovi?

A můžu mu věřit? S čím mně pomůže? Neokrade mě? Nepodvede mě? Rozumí tomu?

NEPODSTATNÁ KRITÉRIA PŘI VÝBĚRU REALITNÍHO MAKLÉŘE

Z jaké realitní kanceláře makléř je

Informace je nepodstatná, protože důležité pro prodávajícího je, jestli je makléř férový, co vše pro prodávajícího udělá a kolik si účtuje za své služby.

Na kolika inzertních serverech inzeruje

Informace je přeceněná, protože jsou makléři, kteří inzerují na „všech“ 200 serverech a makléři, kteří inzerují na 5 největších serverech a výsledek je prakticky stejný. Není potřeba inzerovat všude, když se zájemci dívají jen na .

Prezentace makléře

To že má makléř nažehlenou košili, pěknou kancelář, přijde na minutu včas a má zářivý úsměv je určitě výhoda, ale není to záruka, že Vám pomůže. Například v Praze jsou makléři, kteří jezdí MHD ve flanelové košili, a musejí odmítat zakázky od spokojených klientů, protože nestíhají.

Jak dlouho je makléř v oboru

Existuje spousta makléřů, kteří jsou v oboru 5 let a jsou velmi féroví, úspěšní a mají spokojené klienty. Stejně tak jsou tu makléři, kteří jsou v oboru 12 let, jsou vyhořelí, dělají práci neprofesionálně, protože obor je přestal bavit, ale nechtějí dělat nic jiného. A pak jsou tu nováčci a nadšenci, kteří se naučí za půl roku tolik, jako ti nejznalejší, to co nevědí, si zjistí a můžou být nejlepší.

Pointa není inzerovat na málo serverech, nechat si radit od mladíka, který sotva dodělal školu, jezdit MHD, mít škaredou kancelář ani chodit pozdě. Pointa je zjistit, zda jsou to pro prodávajícího ta nejdůležitější kritéria při volbě makléře.

PODSTATNÁ KRITÉRIA PŘI VÝBĚRU REALITNÍHO MAKLÉŘE

  • Profesionální makléř zjišťuje představu majitele a snaží se zjistit, jak by nejlépe pomohl. Pokud s majitelem najdou společnou cestu, předá majiteli k podpisu  zprostředkovatelskou smlouvu k prostudování, teprve pak k podpisu. Měl by mít férovou zprostředkovatelskou smlouvu a v ní uvedeno s čím pomůže a co vše je v ceně provize.
  • Profesionální makléř stanoví objektivní cenu nemovitosti, kterou si obhájí a zdůvodní prodávajícímu.
  • Profesionální makléř je si vědom tvrdé konkurence a musí být schopen prodávajícímu na otázky odpovědět. Proč právě on je tím, kdo by Vám měl pomoci.
  • Profesionální makléř, i když je obchodníkem, si musí zachovat objektivitu a upřímně a dobře radit prodávajícímu, ne zlanařit prodávajícího a odkývat mu jeho představu, pokud je nereálná.
  • Profesionální makléř by se měl propagovat na internetu, publikovat odborné články.
  • Profesionální makléř nenabírá každou nemovitost, protože nechce nabízet nemovitost, která je pro něj dle požadavků prodávajícího neprodejná. Nemá v portfoliu 80 nemovitostí, ale soustředí se na rozumný počet nemovitostí, kde zná jejich právní stav a jejich výhody.
  • Profesionální makléř musí být aktivní, musí být dostupný na telefonu a musí s prodávajícím komunikovat a urychlovat proces prodeje.
  • Profesionální makléř je řádně pojištěn a pohybuje se v daňových a právních otázkách. Je napojen na schopné právníky, notáře, finanční poradce, bankovní ústavy a má potřebné kontakty na úřadech.
  • Profesionální makléř nabízí konzultace zdarma, žádá co nejvíce informací o nemovitosti, píše si poznámky, pracuje kvalitně a šetří prodávajícímu čas.
  • Profesionální makléř ví, že pokud bude prodávající spokojen, bude do budoucna doporučen někomu dalšímu. Je to pro něj obchodně zajímavější než lovit cizí lidi a prosit o jejich důvěru…

AUTOR: NIKOLA MITÁŠ